A 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet melléklete 75. sorszáma alatt kiadott kulturális menedzser (felsőfokú) szakképesítés szakmai (vizsgáztatási) követelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: (eredeti : 89 5 3719 09 8 0 09) új : 71 8407 02

2. A szakképesítés megnevezése: kulturális menedzser (felsőfokú)

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglakozás
Munkakör, foglalkozás

FEOR
száma

megnevezés

OKJ
azonosító

OKJ megnevezés

2619

egyéb, magasabb képzettséget igénylő kulturális foglalkozások

 

kulturális menedzser

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások és szakképesítések

Munkakör, foglalkozás
FEOR
száma
megnevezés OKJ
azono-sító
OKJ megnevezés
2614 kulturális szervező   közművelődési szakember (felsőfokú)
1335 kulturális tevékenységet folytató részegység vezetője    
1424 oktatási szolgáltatási kisszervezet vezetője   oktatásszervező (felsőfokú)
1344 reklám- és tömegkommunikációs tevékenységet folytató részegység vezetője    

3. A munkaterület rövid leírása

A felsőfokú kulturális menedzser az állami, önkormányzati, a civil nonprofit szektor (egyesületek, alapítványok) kulturális művészeti, közművelődési, közgyűjteményi, tömegkommunikációs munkaterületein, valamint a kulturális vállalkozásoknál és szolgáltatásoknál alkalmazható szakember.

A kulturális menedzser elemző-kutató, tervező, irányító és szervező munkakört lát el. A kulturális menedzser a kultúra költségvetési, nonprofit és profitorientált munkaterületeien egyaránt dolgozik. Ezek a munkaterületek - a piacgazdaság kiépülésével egyre erőteljesebben és sokszínűbben - összemosódnak, egymással kombinálódnak.

III. Szakmai követelmények

1. A foglalkozás során előforduló legfontosabb feladatcsoportok és feladatok

- Állami, önkormányzati kultúraközvetítő intézmények vezetése.

- Profitorientált és nonprofit kulturális vállalkozások működtetése.

- A kulturális piac megismerése.

- Kulturális marketingterv készítése, megvalósítása.

- A kulturális értékek reklámjának formálása.

- A kulturális szféra alkotó és közvetítő tevékenységeihez gazdasági alapok képzése, támogató pénzügyi források biztosítása

- A kulturális szféra jogi normáinak érvényesítése (szerzői, polgári, munka, reklám stb.).

- A kulturális, szimbolikus információk, értékek alkotóinak, bázisainak felkutatása.

- A kulturális és tömegkulturális fogyasztási szokások feltérképezése.

2. Követelmények

A kulturális menedzser

Ismerje:

- a kultúra fogalmának fejlődéstörténetét,

- a kultúra funkcióit, típusait a különböző korok társadalmaiban,

- a kultúra, a politika összefüggéseit,

- a kultúrpolitika működését,

- a kultúra és gazdaság összefüggéseit,

- a kulturális szféra és az árutermelés kapcsolatait,

- az alkotáslélektan és befogadás lélektanát,

- a kulturális szervezetek hatékonyságát meghatározó tényezőket,

- a kulturális szféra válságainak tüneteit, menedzselési feladatait,

- a PR-, a reklám formáit, a kulturális reklám specialitásait,

- a kulturális szféra polgári és munkajogi követelményeit.

Értse:

- a művelődés, a szórakozás és a rekreáció iránti igényeket formáló tényezőket,

- a verbális és nemverbális kommunikáció mindennapi életben való megnyilvánulásainak jelentéseit és

összefüggéseit,

- a humánfejlesztés jelentőségét, feladatait,

- a kulturális szféra hatékonyságának fejlesztésében a különböző szektorok speciális funkcióit, lehetőségeit.

Legyen képes:

- a meggyőzés hatékony módszereinek alkalmazására,

- a kulturális szervezetek stb. céljainak, munkatársi gárdájának alakítására, fejlesztésére,

- a kulturális vállalkozások piaci körülményeinek megismerésére, befolyásolására,

- a kulturális szférában a marketingstratégia érvényesítésére,

- a kulturális szféra gazdálkodási követelményeinek megvalósítására,

- a mecenatúra, szponzorálás megszervezésére,

- a kulturális információk és értékek közvetítésének jogi normái érvényesítésére,

- forprofit, nonprofit kulturális szervezet alapítására, működtetésére, kontrolljára.

(A szakmai követelmények a vizsgáztatási követelményekkel megegyezők, ezért azokat ott is szerepeltetjük)

A kulturális menedzser a közművelődési, közgyűjteményi és művészeti intézményekben, önkormányzatoknál, a nonprofit, illetve a civil szektorban hagyományosan megkívánt kultúraközvetítő, kulturális irányító ismeretek mellett a kultúra intézményeinek menedzselésére vonatkozó, azok piacgazdasági működését elősegítő korszerű közgazdasági, jogi, vállalkozói, menedzsment, marketing stb. ismeretekkel is rendelkezik.

A kulturális menedzser közvetlen feladata a piacgazdaságban a kultúra érdekeinek védelme, a kultúra pozícióinak erősítése, a helyi és a nemzeti kultúra gondozása, menedzselése.

Közvetett feladata a kultúra pozícióinak erősítésén keresztül a gazdaság és társadalom hatékonyabb működésének elősegítése.

A kulturális menedzser nemcsak közgazdasági háttérismeretekkel rendelkező humán értelmiségi, hanem a kultúra egészét ismerő és tanulmányozó szakember is, aki képes érték és haszon, kultúra és piac érdekeinek közvetítésére, a szellem, a tudás, a műveltség, az alkotás menedzselésére.

Feladata a kulturális intézményrendszer piacgazdaságnak megfelelő adekvát működtetése, és az intézményekben dolgozó munkatársak piacgazdasági szocializációjának elősegítése, tudásuk, habitusuk, mentalitásuk átformálása, kritikus helyzetben - amennyiben szükséges - a kulturális intézmény átalakítása.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A vizsgán számon kért ismerete

Kultúraelmélet

- A kultúra lételméleti és antropológiai alapkérdései.

- A kultúrafogalom története, tartalmának és terjedelmének változásai.

- Főbb kultúraelméleti irányzatok.

- A kultúrpolitika filozófiája.

- A kultúra és a modern társadalmak kapcsolatának főbb kérdései.

- Érték és haszon, kultúra és árutermelés összefüggései.

- Kultúra és politika, kultúra és ökológia összefüggései.

- A magyar művelődéstörténet főbb kultúraelméleti-kultúrpolitikai kérdései.

- A kultúrszociológia, kultúraelméleti-kultúrpolitikai kérdései.

- A XX. századi művészeti irányzatok főbb jellegzetességei.

- A művészet és társadalom kapcsolata.

- Kultúrkritikai irányzatok és a modern, posztmodern kultúra.

Kommunikációelmélet

- Viselkedés és kommunikáció.

- A kommunikáció szintjei.

- A testmozgások kommunikatív jelentősége.

- A térközszabályozó viselkedés.

- Kommunikáció a testtartás révén.

- A viselkedés ritualizáltsága.

- Interperszonális észlelés.

- A szervezeti kommunikáció.

- A meggyőzés technikái, a rábeszélés stratégiái.

- A személyiség integritása megőrzésének stratégiái.

Tömegkultúra

- A kultúra és tömegkultúra összefüggései.

- A tömegkultúra kialakulása az indusztriális társadalmakban.

- Kommunikáció és tömegkommunikáció.

- A tömegkommunikáció elméletei.

- A tömegkommunikációs rendszerek összehasonlító vizsgálata.

- Vélemény, befolyás, rábeszélés, manipuláció.

- Társadalmi nyilvánosság és közvélemény.

- A kultúra szintjei és az értékek.

- Az avantgarde és a giccs.

- Szabadidő- és szórakozáskultúra.

- Az új tömegkommunikációs rendszerek.

Vállalkozási ismeretek

- A vállalkozások története Magyarországon.

- A vállalkozás fogalma, formái.

- A vállalkozó személyisége, a vállalkozó és a menedzser.

- Az üzleti terv.

- A Cash-flow-terv készítése.

- Mérlegkészítés.

- Nyereség-veszteség számítás.

- Fedezeti pont számítás.

- Adók és járulékok.

- Könyvvezetési alapismeretek.

- A vállalkozások marketingterve.

- A vállalkozások élete.

Általános menedzsment

- A vezetés elméletének kialakulása, irányzatai.

- A vezetéselmélet magyarországi fejlődése.

- A szervezet és környezete.

- Alapvető szervezeti formák, szervezeti folyamatok.

- Ember és szervezet viszonya.

- A szervezetek vezetése.

- A vezetés fogalma, vezetői funkciók.

- Vezetői szerepek, vezetési stílus.

- A nagyrendezvények szervezése.

A kultúra jogi kérdései

- A nonprofit szféra fogalma, elméletei.

- A nonprofit szféra jogi kérdései.

- A kulturális vállalkozások és a jog.

- A kulturális jog szabályozásának történeti és elméleti kérdései.

- A kulturális szervezetek irányítása.

- A kulturális érdekek egyeztetése.

- A civil társadalom kulturális szervezeteinek jogi szabályozása.

- A profitorientált kulturális vállalkozások és szolgáltatások jogi normái.

- A szerzői és a személyiségi jog érvényesítése.

- A kultúra nemzetközi kapcsolatainak jogi normái.

A kultúra gazdaságtana

- A kultúrafinanszírozás elméleti és történeti kérdései.

- A kultúra és a gazdaság viszonyának történeti és elméleti kérdései.

- A kultúra és a politika viszonyának történeti és elméleti kérdései.

- A kultúrafinanszírozási modellek.

- A kultúrafinanszírozás aktuális kérdései.

- A kulturális szervezetek.

- A kulturális vállalkozások.

- Költségvetés, pénzügyi tervezés a kulturális szférában.

- Költségelemzés, a kulturális szférában.

A kulturális marketing

- A marketing alapfogalmai és koncepcionális háttere.

- Marketing a gazdaság, a társadalom és a kultúra alrendszereiben.

- A marketingstratégia kialakítása.

- A vásárlásösztönzés.

- Marketing a szolgáltatásokban.

- Marketing a nonprofit szférában.

- A pénzalapok megteremtése.

- A mecenatúra és szponzorálás.

- Fundraising.

- Reklám, public relations.

A kulturális menedzsment

- A kulturális intézmények speciális menedzsmentje.

- A kulturális intézmények típusai, menedzselésük.

- A kulturális tevékenységek típusai, menedzselésük.

- A felnőttképzés korszerű típusai, menedzselésük.

- A kulturális piac és jellemzői.

- Vállalkozói kultúra és a kulturális vállalkozás.

- A kulturális és a nonprofit szféra.

- A forprofit és a kulturális szféra.

- Csoportos szellemi alkotó technikák a kulturális szervezetek vezetésében.

- A kulturális szféra struktúrája és kultúrája.

- A kulturális szervezetek irányítási, szabályozási, szervezési feladatai.

- A kulturális szervezetek belső környezetének, hatékonyságának értékelése.

- Az emberi motivációk kezelése, technikái.

- A munkatársak kiválasztásának elemzési és felvételi feladatai.

- A humánfejlesztés feladatai.

- A változások és változtatások vezetői feladatai.

- A vezetési stílusok és módszerek.

- Munkajog, munkavédelem a kulturális szervezetekben.

- A kulturális szféra válságmenedzselése.

- A kulturális piac elemzése, befolyásolása.

- A kulturális prognózis elemei.

2. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga írásbeli, gyakorlati és szóbeli vizsgarészekből áll.

Írásbeli vizsga:

A jelölt az írásbeli vizsgán a szakképesítésért felelős minisztérium által kiadott központi írásbeli tesztet tölt ki.

Az írásbeli vizsga tárgykörei:

- IV.1/1. Kultúraelmélet

- IV.1/2. Kommunikációelmélet

- IV.1/3. Tömegkultúra

- IV.1/4. Vállalkozásismeret

- IV.1/5. Általános menedzsment

 

Gyakorlati vizsga:

A gyakorlati vizsga feladatai, témakörei:

1. A kulturális menedzseri tevékenység feladatainak gyakorlásához a képző intézmény által kijelölt gyakorlóterepen minimum 80 órás szakmai gyakorlat végzése, amelyet a gyakorlatvezető a szakmai követelmények alapján érdemjeggyel minősít.

2. A kulturális menedzseri tevékenység szakmai problémáiból egy szabadon választott, a képző intézmény szakértője által jóváhagyott című, minimum 20 oldalas elemző dolgozat készítése.

A dolgozatot a képzést szervező intézmény által kijelölt szakértő érdemjeggyel minősíti.

A szakmai dolgozatot az írásbeli vizsga megkezdése előtt minimum 30 nappal le kell adni. A dolgozatot az előzetes bírálattal együtt a írásbeli vizsga előtt 15 nappal a vizsgaelnök rendelkezésére kell bocsátani.

3. A jelöltnek a szakmai dolgozatában feldolgozott téma következtetéseit szóban meg kell védenie, és a vizsgabizottság dolgozattal kapcsolatos kérdéseit meg kell válaszolnia, amelyet a vizsgabizottság érdemjeggyel minősít.

Időtartama: 5-10 perc.

 

Szóbeli vizsga:

Szóbeli vizsgára csak az a jelölt bocsátható, aki sikeres írásbeli és gyakorlati vizsgát tett.

A jelölt a IV. pontban előírt követelmények alapján

- IV. 1/6. A kultúra jogi kérdései

- IV. 1/7. A kultúra gazdaságtana

- IV. 1/8. A kulturális marketing

- IV. 1/9. A kulturális menedzsment

tárgykörökben meghatározott témákból, központilag kiadott tételek alapján ad számot tudásáról.

A szóbeli vizsga időtartama tételenként: 5-10 perc.

3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentési feltételei

a) Felmentést kap az egyes vizsgarészek, illetve tantárgyak vizsgái alól az a jelölt, aki az egyes vizsgakövetelményeket magában foglaló - jogszabállyal szabályozott - szakképesítő bizonyítvánnyal rendelkezik.

b) Felmentést kaphat - írásbeli kérelem alapján - a szakmai gyakorlat 80 órás követelménye alól az a jelölt, aki a tevékenységi körben intézményi keretek között már legalább egy évet dolgozott, s erről az intézmény vezetője a tevékenységet érdemjeggyel minősítő és írásban véleményező igazolást adott.

4. A szakmai vizsga értékelése

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményét teljesítette.

Az írásbeli vizsgát a központi tesztlap alapján egyetlen érdemjeggyel kell minősíteni.

A szóbeli vizsgát a tárgykörökből húzott egy-egy tétel kifejtése alapján külön érdemjeggyel kell minősíteni.

A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és a szóbeli vizsgarészeken kapott érdemjegyek átlagából kell meghatározni.

A szakmai gyakorlati vizsga bármely részének eredménytelensége esetén a teljes gyakorlati vizsgát meg kell ismételni.

A gyakorlati vizsga osztályzatát a gyakorlati feladatokra kapott érdemjegyek átlaga alapján kell meghatározni.

5. Egyéb rendelkezések

A felsőfokú kulturális menedzser szakképzésben való részvétel feltétele főiskolai vagy egyetemi végzettség.

Szakképesítésre felkészítő tanfolyam akkor szervezhető, ha a rendeletben foglaltak végrehajtása biztosított (pl. megfelelő képesítésű oktatók, gyakorlati képzések stb.).

A szakképesítés csak tanfolyami képzés keretében, a szakmai követelményekben meghatározottak szerinti,
annak alapján kidolgozott saját programmal rendelkező professzionális, referenciával bíró oktató-képző intézményben vagy szervezetnél szerezhető meg.

* * *