A 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet melléklete 75. sorszáma alatt kiadott kulturális menedzser (felsőfokú) szakképesítés szakmai (vizsgáztatási) követelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: (eredeti : 89 5 3719 09 8 0 09) új : 71 8407 02
2. A szakképesítés megnevezése: kulturális menedzser (felsőfokú)
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben
betölthető munkakör, foglakozás |
|||
FEOR |
megnevezés |
OKJ |
OKJ megnevezés |
2619 |
egyéb, magasabb képzettséget igénylő kulturális foglalkozások |
kulturális menedzser |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások és szakképesítések
Munkakör, foglalkozás | |||
FEOR száma |
megnevezés |
OKJ azono-sító |
OKJ megnevezés |
2614 | kulturális szervező | közművelődési szakember (felsőfokú) | |
1335 | kulturális tevékenységet folytató részegység vezetője | ||
1424 | oktatási szolgáltatási kisszervezet vezetője | oktatásszervező (felsőfokú) | |
1344 | reklám- és tömegkommunikációs tevékenységet folytató részegység vezetője |
3. A munkaterület rövid leírása
A felsőfokú kulturális menedzser az állami, önkormányzati, a civil nonprofit szektor (egyesületek, alapítványok) kulturális művészeti, közművelődési, közgyűjteményi, tömegkommunikációs munkaterületein, valamint a kulturális vállalkozásoknál és szolgáltatásoknál alkalmazható szakember.
A kulturális menedzser elemző-kutató, tervező, irányító és szervező munkakört lát el. A kulturális menedzser a kultúra költségvetési, nonprofit és profitorientált munkaterületeien egyaránt dolgozik. Ezek a munkaterületek - a piacgazdaság kiépülésével egyre erőteljesebben és sokszínűbben - összemosódnak, egymással kombinálódnak.
III. Szakmai követelmények
1. A foglalkozás során előforduló legfontosabb feladatcsoportok és feladatok
- Állami, önkormányzati kultúraközvetítő intézmények vezetése.
- Profitorientált és nonprofit kulturális vállalkozások működtetése.
- A kulturális piac megismerése.
- Kulturális marketingterv készítése, megvalósítása.
- A kulturális értékek reklámjának formálása.
- A kulturális szféra alkotó és közvetítő tevékenységeihez gazdasági alapok képzése, támogató pénzügyi források biztosítása
- A kulturális szféra jogi normáinak érvényesítése (szerzői, polgári, munka, reklám stb.).
- A kulturális, szimbolikus információk, értékek alkotóinak, bázisainak felkutatása.
- A kulturális és tömegkulturális fogyasztási szokások feltérképezése.
2. Követelmények
A kulturális menedzser
Ismerje:
- a kultúra fogalmának fejlődéstörténetét,
- a kultúra funkcióit, típusait a különböző korok társadalmaiban,
- a kultúra, a politika összefüggéseit,
- a kultúrpolitika működését,
- a kultúra és gazdaság összefüggéseit,
- a kulturális szféra és az árutermelés kapcsolatait,
- az alkotáslélektan és befogadás lélektanát,
- a kulturális szervezetek hatékonyságát meghatározó tényezőket,
- a kulturális szféra válságainak tüneteit, menedzselési feladatait,
- a PR-, a reklám formáit, a kulturális reklám specialitásait,
- a kulturális szféra polgári és munkajogi követelményeit.
Értse:
- a művelődés, a szórakozás és a rekreáció iránti igényeket formáló tényezőket,
- a verbális és nemverbális kommunikáció mindennapi életben való megnyilvánulásainak jelentéseit és
összefüggéseit,
- a humánfejlesztés jelentőségét, feladatait,
- a kulturális szféra hatékonyságának fejlesztésében a különböző szektorok speciális funkcióit, lehetőségeit.
Legyen képes:
- a meggyőzés hatékony módszereinek alkalmazására,
- a kulturális szervezetek stb. céljainak, munkatársi gárdájának alakítására, fejlesztésére,
- a kulturális vállalkozások piaci körülményeinek megismerésére, befolyásolására,
- a kulturális szférában a marketingstratégia érvényesítésére,
- a kulturális szféra gazdálkodási követelményeinek megvalósítására,
- a mecenatúra, szponzorálás megszervezésére,
- a kulturális információk és értékek közvetítésének jogi normái érvényesítésére,
- forprofit, nonprofit kulturális szervezet alapítására, működtetésére, kontrolljára.
(A szakmai követelmények a vizsgáztatási követelményekkel megegyezők, ezért azokat ott is szerepeltetjük)
A kulturális menedzser a közművelődési, közgyűjteményi és művészeti intézményekben, önkormányzatoknál, a nonprofit, illetve a civil szektorban hagyományosan megkívánt kultúraközvetítő, kulturális irányító ismeretek mellett a kultúra intézményeinek menedzselésére vonatkozó, azok piacgazdasági működését elősegítő korszerű közgazdasági, jogi, vállalkozói, menedzsment, marketing stb. ismeretekkel is rendelkezik.
A kulturális menedzser közvetlen feladata a piacgazdaságban a kultúra érdekeinek védelme, a kultúra pozícióinak erősítése, a helyi és a nemzeti kultúra gondozása, menedzselése.
Közvetett feladata a kultúra pozícióinak erősítésén keresztül a gazdaság és társadalom hatékonyabb működésének elősegítése.
A kulturális menedzser nemcsak közgazdasági háttérismeretekkel rendelkező humán értelmiségi, hanem a kultúra egészét ismerő és tanulmányozó szakember is, aki képes érték és haszon, kultúra és piac érdekeinek közvetítésére, a szellem, a tudás, a műveltség, az alkotás menedzselésére.
Feladata a kulturális intézményrendszer piacgazdaságnak megfelelő adekvát működtetése, és az intézményekben dolgozó munkatársak piacgazdasági szocializációjának elősegítése, tudásuk, habitusuk, mentalitásuk átformálása, kritikus helyzetben - amennyiben szükséges - a kulturális intézmény átalakítása.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
1. A vizsgán számon kért ismerete
Kultúraelmélet
- A kultúra lételméleti és antropológiai alapkérdései.
- A kultúrafogalom története, tartalmának és terjedelmének változásai.
- Főbb kultúraelméleti irányzatok.
- A kultúrpolitika filozófiája.
- A kultúra és a modern társadalmak kapcsolatának főbb kérdései.
- Érték és haszon, kultúra és árutermelés összefüggései.
- Kultúra és politika, kultúra és ökológia összefüggései.
- A magyar művelődéstörténet főbb kultúraelméleti-kultúrpolitikai kérdései.
- A kultúrszociológia, kultúraelméleti-kultúrpolitikai kérdései.
- A XX. századi művészeti irányzatok főbb jellegzetességei.
- A művészet és társadalom kapcsolata.
- Kultúrkritikai irányzatok és a modern, posztmodern kultúra.
Kommunikációelmélet
- Viselkedés és kommunikáció.
- A kommunikáció szintjei.
- A testmozgások kommunikatív jelentősége.
- A térközszabályozó viselkedés.
- Kommunikáció a testtartás révén.
- A viselkedés ritualizáltsága.
- Interperszonális észlelés.
- A szervezeti kommunikáció.
- A meggyőzés technikái, a rábeszélés stratégiái.
- A személyiség integritása megőrzésének stratégiái.
Tömegkultúra
- A kultúra és tömegkultúra összefüggései.
- A tömegkultúra kialakulása az indusztriális társadalmakban.
- Kommunikáció és tömegkommunikáció.
- A tömegkommunikáció elméletei.
- A tömegkommunikációs rendszerek összehasonlító vizsgálata.
- Vélemény, befolyás, rábeszélés, manipuláció.
- Társadalmi nyilvánosság és közvélemény.
- A kultúra szintjei és az értékek.
- Az avantgarde és a giccs.
- Szabadidő- és szórakozáskultúra.
- Az új tömegkommunikációs rendszerek.
Vállalkozási ismeretek
- A vállalkozások története Magyarországon.
- A vállalkozás fogalma, formái.
- A vállalkozó személyisége, a vállalkozó és a menedzser.
- Az üzleti terv.
- A Cash-flow-terv készítése.
- Mérlegkészítés.
- Nyereség-veszteség számítás.
- Fedezeti pont számítás.
- Adók és járulékok.
- Könyvvezetési alapismeretek.
- A vállalkozások marketingterve.
- A vállalkozások élete.
Általános menedzsment
- A vezetés elméletének kialakulása, irányzatai.
- A vezetéselmélet magyarországi fejlődése.
- A szervezet és környezete.
- A szervezet fogalma, külső
- és belső környezete.
- Alapvető szervezeti formák, szervezeti folyamatok.
- Ember és szervezet viszonya.
- A szervezetek vezetése.
- A vezetés fogalma, vezetői funkciók.
- Vezetői szerepek, vezetési stílus.
- A nagyrendezvények szervezése.
A kultúra jogi kérdései
- A nonprofit szféra fogalma, elméletei.
- A nonprofit szféra jogi kérdései.
- A kulturális vállalkozások és a jog.
- A kulturális jog szabályozásának történeti és elméleti kérdései.
- A kulturális szervezetek irányítása.
- A kulturális érdekek egyeztetése.
- A civil társadalom kulturális szervezeteinek jogi szabályozása.
- A profitorientált kulturális vállalkozások és szolgáltatások jogi normái.
- A szerzői és a személyiségi jog érvényesítése.
- A kultúra nemzetközi kapcsolatainak jogi normái.
A kultúra gazdaságtana
- A kultúrafinanszírozás elméleti és történeti kérdései.
- A kultúra és a gazdaság viszonyának történeti és elméleti kérdései.
- A kultúra és a politika viszonyának történeti és elméleti kérdései.
- A kultúrafinanszírozási modellek.
- A kultúrafinanszírozás aktuális kérdései.
- A kulturális szervezetek.
- A kulturális vállalkozások.
- Költségvetés, pénzügyi tervezés a kulturális szférában.
- Költségelemzés, a kulturális szférában.
A kulturális marketing
- A marketing alapfogalmai és koncepcionális háttere.
- Marketing a gazdaság, a társadalom és a kultúra alrendszereiben.
- A marketingstratégia kialakítása.
- A vásárlásösztönzés.
- Marketing a szolgáltatásokban.
- Marketing a nonprofit szférában.
- A pénzalapok megteremtése.
- A mecenatúra és szponzorálás.
- Fundraising.
- Reklám, public relations.
A kulturális menedzsment
- A kulturális intézmények speciális menedzsmentje.
- A kulturális intézmények típusai, menedzselésük.
- A kulturális tevékenységek típusai, menedzselésük.
- A felnőttképzés korszerű típusai, menedzselésük.
- A kulturális piac és jellemzői.
- Vállalkozói kultúra és a kulturális vállalkozás.
- A kulturális és a nonprofit szféra.
- A forprofit és a kulturális szféra.
- Csoportos szellemi alkotó technikák a kulturális szervezetek vezetésében.
- A kulturális szféra struktúrája és kultúrája.
- A kulturális szervezetek irányítási, szabályozási, szervezési feladatai.
- A kulturális szervezetek belső környezetének, hatékonyságának értékelése.
- Az emberi motivációk kezelése, technikái.
- A munkatársak kiválasztásának elemzési és felvételi feladatai.
- A humánfejlesztés feladatai.
- A változások és változtatások vezetői feladatai.
- A vezetési stílusok és módszerek.
- Munkajog, munkavédelem a kulturális szervezetekben.
- A kulturális szféra válságmenedzselése.
- A kulturális piac elemzése, befolyásolása.
- A kulturális prognózis elemei.
2. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga írásbeli, gyakorlati és szóbeli vizsgarészekből áll.
Írásbeli vizsga:
A jelölt az írásbeli vizsgán a szakképesítésért felelős minisztérium által kiadott központi írásbeli tesztet tölt ki.
Az írásbeli vizsga tárgykörei:
- IV.1/1. Kultúraelmélet
- IV.1/2. Kommunikációelmélet
- IV.1/3. Tömegkultúra
- IV.1/4. Vállalkozásismeret
- IV.1/5. Általános menedzsment
Gyakorlati vizsga:
A gyakorlati vizsga feladatai, témakörei:
1. A kulturális menedzseri tevékenység feladatainak gyakorlásához a képző intézmény által kijelölt gyakorlóterepen minimum 80 órás szakmai gyakorlat végzése, amelyet a gyakorlatvezető a szakmai követelmények alapján érdemjeggyel minősít.
2. A kulturális menedzseri tevékenység szakmai problémáiból egy szabadon választott, a képző intézmény szakértője által jóváhagyott című, minimum 20 oldalas elemző dolgozat készítése.
A dolgozatot a képzést szervező intézmény által kijelölt szakértő érdemjeggyel minősíti.
A szakmai dolgozatot az írásbeli vizsga megkezdése előtt minimum 30 nappal le kell adni. A dolgozatot az előzetes bírálattal együtt a írásbeli vizsga előtt 15 nappal a vizsgaelnök rendelkezésére kell bocsátani.
3. A jelöltnek a szakmai dolgozatában feldolgozott téma következtetéseit szóban meg kell védenie, és a vizsgabizottság dolgozattal kapcsolatos kérdéseit meg kell válaszolnia, amelyet a vizsgabizottság érdemjeggyel minősít.
Időtartama: 5-10 perc.
Szóbeli vizsga:
Szóbeli vizsgára csak az a jelölt bocsátható, aki sikeres írásbeli és gyakorlati vizsgát tett.
A jelölt a IV. pontban előírt követelmények alapján
- IV. 1/6. A kultúra jogi kérdései
- IV. 1/7. A kultúra gazdaságtana
- IV. 1/8. A kulturális marketing
- IV. 1/9. A kulturális menedzsment
tárgykörökben meghatározott témákból, központilag kiadott tételek alapján ad számot tudásáról.
A szóbeli vizsga időtartama tételenként: 5-10 perc.
3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentési feltételei
a) Felmentést kap az egyes vizsgarészek, illetve tantárgyak vizsgái alól az a jelölt, aki az egyes vizsgakövetelményeket magában foglaló - jogszabállyal szabályozott - szakképesítő bizonyítvánnyal rendelkezik.
b) Felmentést kaphat - írásbeli kérelem alapján - a szakmai gyakorlat 80 órás követelménye alól az a jelölt, aki a tevékenységi körben intézményi keretek között már legalább egy évet dolgozott, s erről az intézmény vezetője a tevékenységet érdemjeggyel minősítő és írásban véleményező igazolást adott.
4. A szakmai vizsga értékelése
Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményét teljesítette.
Az írásbeli vizsgát a központi tesztlap alapján egyetlen érdemjeggyel kell minősíteni.
A szóbeli vizsgát a tárgykörökből húzott egy-egy tétel kifejtése alapján külön érdemjeggyel kell minősíteni.
A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és a szóbeli vizsgarészeken kapott érdemjegyek átlagából kell meghatározni.
A szakmai gyakorlati vizsga bármely részének eredménytelensége esetén a teljes gyakorlati vizsgát meg kell ismételni.
A gyakorlati vizsga osztályzatát a gyakorlati feladatokra kapott érdemjegyek átlaga alapján kell meghatározni.
5. Egyéb rendelkezések
A felsőfokú kulturális menedzser szakképzésben való részvétel feltétele főiskolai vagy egyetemi végzettség.
Szakképesítésre felkészítő tanfolyam akkor szervezhető, ha a rendeletben foglaltak végrehajtása biztosított (pl. megfelelő képesítésű oktatók, gyakorlati képzések stb.).
A szakképesítés csak tanfolyami képzés
keretében, a szakmai követelményekben meghatározottak szerinti,
annak alapján kidolgozott saját programmal rendelkező professzionális,
referenciával bíró oktató-képző intézményben vagy szervezetnél szerezhető meg.
* * *