|
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karának hírlevele
235. különszám - 2010. március 22.
|
A Kari Tanács 2010. március 11-én megtartott
ülésén egyhangúlag támogatta a Dékán által felkért
gazdasági, oktatási és tudományos stratégiai bizottságok javaslatán
alapuló alábbi helyzetfelmérést és dékáni intézkedési
tervet.
Az SZTE BTK gazdasági, oktatási és
tudományos
stratégiájával kapcsolatos felmérésekbõl következõ aktuális
feladatok.
Az SZTE BTK dékánja a Kar helyzetének felmérése és koncepciózusabb
fejlesztésének megtervezése érdekében
három terület áttekintésére adott megbízást és kért fel ennek érdekében szakmai stratégiai bizottságokat.
Az Oktatási Stratégiai Bizottság munkáját Dr. Forgács Tamás,
oktatási dékánhelyettes, a Gazdasági Stratégiai Bizottságét Dr. Szász Géza gazdasági dékánhelyettes, a Tudományos Stratégiai Bizottság
tevékenységét pedig Dr. Vajda
Zoltán tudományos, dékánhelyettes
koordinálta. A kiküldött ad hoc Bizottságok munkájukat mindhárom területen
elvégezték és eredményeiket a BTK Kari Tanácsa elé tárták.
Ahhoz, hogy az oktatás területén tisztábban lásson a Kari Tanács, a dékán felkérésére egy oktatási
terhelési bizottság jött létre, amelynek munkájához a szükséges
információkat Dr. Feleky Gábor szakmai felmérése biztosította. Az adatelemzés fõbb
tényszámait a kari közvélemény megismerhette. A Bizottságok munkája alapján az alábbi megállapítások
fogalmazhatók meg.
I. / A Bölcsészettudományi Kar gazdálkodása
és pénzügyi helyzete. Problémák és kiútkeresés.
(Az alábbi megállapításoknak
nem célja az éves gazdasági beszámoló helyettesítése, sem pedig
a kari gazdálkodás egészére vonatkozó részletes kimutatás elkészítése.
Arra vonatkozóan – várhatóan 2010 áprilisában – az eddigi gyakorlatnak megfelelõen
a beszámoló jelentés a Kari Tanács elé fog kerülni. Célunk a legfontosabb
eddigi tendenciák számbavétele, és annak meghatározása, hogy közép-távon
milyen stratégiát kell alkalmaznunk a Kar tevékenységének kiegyensúlyozott
fejlesztése érdekében. A javasolt intézkedések természetesen a három
bizottság együttes munkájára és megállapításaira támaszkodnak.)
1./ Azok a problémák, amelyekkel a Bölcsészettudományi
Karnak is szembe kell néznie, nem kis mértékben
az állami finanszírozás elégtelenségébõl, illetve a magyar felsõoktatás
elhibázott szerkezetébõl származnak.
Mindezt nyilvánvalóan súlyosbítja az a komplex hatás, mely a gazdasági válság következtében a
szektort is sújtja: a bevonható állami
források szûkülésétõl a költségtérítéses
hallgatói érdeklõdés csökkenéséig.
A Bölcsészettudományi Kar költségvetését
igen érzékenyen érintették a magyar felsõoktatást érintõ
általános elvonások, az elõírt zárolások és az intézményi
tartalékképzési kötelezettség Bölcsészkarra esõ része.
Tekintettel arra, hogy a BTK Kari Tanácsa
ezt a veszélyt már 2009 nyarán érzékelte, ezért 2009. augusztus 31-ig
a beérkezõ források egy részét zárolta, a nappali költségtérítéses
képzésben érkezõ bevételeket pedig központi kezelésben tartotta.
Ezekkel a takarékossági lépésekkel
a Kar részleges javulást ért el, de az általánosan kedvezõtlen tendenciák
megállítására ezek az intézkedések nem bizonyulhattak elegendõnek. A Kari Tanács így 2009 szeptemberében arra kényszerült,
hogy a korábban elhatározott zárolásokat ne oldja föl.
2./ Egy adminisztratív hiba folytán 2006 és 2009 között a BTK-s bevételeknek
a Kari Tanács által meghatározottnál
nagyobb aránya jutott a tanszékekhez, illetve az intézetekhez. Mindez azt az illúziót
keltette a tanszékeknél, illetve az intézeteknél, hogy folyamatos és szilárd
belsõ egyetemi forrásokkal rendelkezhetnek.
Ezt a problémát 2009 folyamán kellett korrigálnunk. (2006. április 13-án megtartott ülés (2005/2006. tanév
VI. rendes Kari Tanácsülés) 8/2006. sz. határozat: "A Kari Tanács egyhangúlag
elfogadja a felújítási alap 15%-ról 5%-ra mérséklõdésével
felszabaduló pénznek a Kar egyetemi közterheinek teljesítésére fordítását."
Vagyis: a kari rezsi felemelkedik 35%-ról 45%-ra+ kötelezõ 5% felújítási
alap. Amennyiben a témaszámot nem terheli a felújítási alap terhe, ott az elvonás
50%. A fenti határozatot a GMF 2009. januárjától hajtja végre.)
3./ Általános probléma, hogy
a Karon (és ez országos tendencia,
mely nagyrészt a gazdasági válság begyûrûzésének eredménye)
a jelentkezõ költségtérítéses
hallgatók száma általában csökken,
miközben a fölvett hallgatók esetében a költségtérítések
teljes összegének a befizetésére vonatkozó hajlandóság ugyancsak
erõteljes visszaesésben van. Az a felvételi
politika, mely arra építette az oktatással kapcsolatos kiegészítõ (és
döntõen tanszéki, illetve intézeti rendelkezésben maradó) költségeket,
hogy a költségtérítéses
hallgatók arányát magasan tartotta, több okból nem volt tovább követhetõ. Egyrészt e hallgatók száma, aránya és fizetési készsége egyaránt csökken, másrészt pedig az államilag finanszírozott helyek mesterségesen
alacsonyabban tartása költségvetési szempontból a Kar egészét hozza hosszabb távon elõnytelenebb helyzetbe.
4./ A Bölcsészettudományi Kar feszes
és takarékos gazdálkodást folytat és a Kar általános mérlege
pozitív. Ugyanakkor a kari költségvetésben
olyan szerkezeti problémák mutatkoznak,
melyek közép-távon már veszélyeztethetik a Kar kiegyensúlyozott mûködését. Ennek a lényege az, hogy a Kar központi feladatainak ellátását biztosító források
a globális külsõ pozitív mérleg ellenére folyamatosan szûkülnek. Ennek aránya napjainkra elérte a kritikus szintet,
s ha a folyamatot nem sikerül megállítani, illetve megfordítani, akkor a bérek
forrásainak biztosítása is veszélybe kerülhet. Jelenleg a kar normatívából és költségtérítésbõl
származó bevételei alatta maradnak az egyetemi központi feladatok finanszírozásához
szükséges kari hozzájárulás
(„központi rezsi”) mértékének. (Ez
az összes bevétel arányában: a központi egységek finanszírozása
9,4%+a központi feladatok finanszírozása: 10,3% ).
A „központi rezsi” BTK-ra esõ részét
a GMF a Karra beérkezõ források összessége (normatíva, költségtérítés, pályázati
és egyéb források) alapján
kalkulálja, ami azt jelenti, hogy annak összegét eddig a Kar a dékáni hivatal
szintjén központilag kezelt forrásokból, illetve jelzõszámokról
fizette meg. (vagyis, pl. minden elnyert pályázat
Karra beérkezõ összege tehát – ha nincs kompenzáció – automatikusan kb.
20%-os teherként jelentkezik a dékáni hivatali jelzõszámokon.)
5./ A BTK kari szinten kezelt forrásainak döntõ
része a Kar oktatóinak és dolgozóinak bérét fedezi. (ez magyarázza, hogy pl. a 13. havi bér elvonása a Kar
esetében arányaiban erõteljesen csökkentette a bérmegtakarításban
rejlõ lehetõségeket.) (2009-ben
a Kar által felhasználható költségvetési támogatás 88,7%-a
volt a bér + járulék. A fennmaradó rész a kötött felhasználású
keretek fedezete — pl. a lektorok támogatása, doktori keret.) Ezek a jelzõszámok a fentiek következtében erõsen mínuszosak,
ezért ha a tendenciát nem sikerül
megfordítani, akkor – elõbb-utóbb – a kari béralap kerül veszélybe. A Kar
vezetése mindenképpen el kívánja kerülni, hogy a státusokhoz illetve a
bérekhez hozzá kelljen nyúlni.
Mindehhez hozzá kell tennünk, hogy az elmúlt
esztendõkben a Kar jelentõs és
igen eredményes erõfeszítéseket tett és tesz a képzési kínálat
növelése és bõvítése, valamint a hallgatói létszám
növekedése érdekében, melyek
csak úgy lehetnek hosszabb távon eredményesek, ha fejlesztéssel
és nem elsõsorban a források felhasználásának visszafogásával
tudunk reagálni a felmerülõ szakmai kihívásokra. Annak érdekében, hogy a szükséges manõverezési
lehetõségünk megmaradjon,
a.) a finanszírozásban mutatkozó
kedvezõtlen tendenciákat vissza kell fordítanunk és új teherviselési
és elosztási rendszert kell kialakítani,
b.) a bérmegtakarítás terén
jelentõs elõrelépést kell tenni,
c.) mindent meg kell tennünk annak érdekében,
hogy kari, intézeti és tanszéki szinten egyaránt újabb forrásokat vonjunk
be a Kar feladatainak finanszírozásába. (új szakok, új képzési
formák, pályázatok)
d.) a kari státusgazdálkodás eddigi
gyakorlatát át kell gondolnunk, és hozzá kell igazítanunk a kari igényekhez,
és a BTK-val szemben megfogalmazódó külsõ és belsõ igényekhez.
II./ A Bölcsészettudományi Kar
oktatási feladatai és az oktatási terhelés eloszlása.
A dékán által felkért bizottság,
melynek munkáját Dr. Feleky Gábor a Szociológia Tanszék vezetõje irányította,
következtetéseit bemutatta a Kari Tanács elõtt. A bizottság tagjai, a dékán,
és a Kari Tanács is hangsúlyozta, hogy a
Bizottság felmérése az egyetemi oktatói munkától elvárható
hármas terhelésbõl csak az egyik – nyilvánvalóan kiemelt fontosságú,
de nem az egyetlen – tevékenységi formát vette alapul az értékeléséhez. A bizottság megállapításait
így a fõ mozgási irányokat
mutató, orientáló forrásnak kell tekinteni,
melynek a további döntések elõkészítésében
szerepet kell játszania, de számszerû eredményeibõl automatikusan nem
vonhatók le általános következtetések.
Mivel a korábbi kari tanácsi vitában
is üdítõ egyetértés
mutatkozott ezen a területen (ami elkerülhetõvé
teszi a nyolcvanas évek végén, illetve a kilencvenes évek közepén a magyar
felsõoktatásban kialakult konfliktusok újraéledését – amikor is az oktató-hallgató
arányból következõ automatizmusok alkalmazására történt kísérlet
az oktatási kormányzat részérõl, és amely a felsõoktatás
néhány un. „nagy szakra” való beszûküléséhez vezethetett volna. Mindenki számára világos, hogy az egyetem – illetve
egy adott Kar – „egyetem-jellegét” nem kis mértékben a kínálat gazdagsága
és az oktatói-hallgatói arányból automatikusan nem következõ, kivételes
tudományos-szakmai tevékenységet felmutató un. „kis szakok” színvonalas mûködtetése
is adja.
A másik, ide kívánkozó megállapítás,
hogy a Bölcsészettudományi Kar vezetésének a további tisztánlátás
és valamennyi, karunkon keletkezõ érték kellõ súlyú figyelembe
vétele érdekében gondoskodnia kell arról, hogy ugyanilyen formában, egységenként (a már a kutatóegyetemi cím elnyeréséhez szükséges
teljesítmény-mérésnél alkalmazott indikátorok figyelembe vételével) készüljön fölmérés a BTK tanszékeinek,
intézeteinek illetve egységeinek a tudományos produkciójáról, a doktoriskolák
mûködésérõl és általában véve a Kar tudományos
produkciójának értékelésérõl is.
Ezzel a fölméréssel egy idõben
át kell tekinteni, hogy az egyes tanszékeken illetve intézetekben lévõ
oktatóink és kutatóink milyen
szerepet töltenek be a szakmai közéletben.
Milyen szakmai és más országos jelentõségû társaság, tudományos
intézmény, folyóirat-szerkesztõség (stb.) tagjai, s célszerû mérni azt a teljesítményt is, amit
oktatóink és kutatóink az intézeti, a kari, az egyetemi, a városi, a megyei,
regionális, országos, vagy éppen nemzetközi szakmai politikai fórumokon való
munkájukkal végeznek. Ezzel válhatna teljessé az a kép, melyet most
alaposabban az oktatás területén ismerhettünk meg.
Mindennek elõrebocsátása mellett és
a döntéshozatalt illetõen ezeknek a megállapításoknak a figyelembe vételével
is az Oktatási Terhelési Bizottság
(OTB) megállapításaiból levonhatók bizonyos következtetések, melyek
a következõ idõszakban orientálhatják
a BTK vezetésének döntéseit.
Az OTB adatai alapján megállapítható,
hogy vannak karunkon az oktatási terhelés
tekintetében alulfinanszírozott egységek, s vannak olyanok is, melyek felülfinanszírozottnak
minõsülnek. A Bizottság munkájának
eredményei megfelelõ kiindulópontot jelentenek ahhoz, hogy meghatározásra kerüljenek
– esetleg több lépcsõben – azok az általános normák, amelyek keretei között
a felülfinanszírozott, de a tudományegyetemi minõség fenntartásához szükséges egységek
mûködtetése a racionális
kari finanszírozás és a méltányos kari szolidaritás keretei között fenntartható.
Ezek az adatok az egységek között, az oktatási
terhelés tekintetében nagyfokú
erõforrás-elosztási, finanszírozási egyenlõtlenségeket tükröznek. Ez
azt jelenti, hogy bizonyos egységek az általuk ellátott munkateherhez (oktatói óra, hallgatói óra, vizsga, „kibocsátási”
teher) képest jelentõs mértékben
„felülfinanszírozottak”, míg mások jelentõs mértékben „alulfinanszírozottak” (azaz nagyobb oktatási munkateher hárul rájuk
ugyanolyan vagy kisebb finanszírozás mellett).
Egyenlõtlenség tapasztalható az egységek oktatási bevételtermelõ képességében (hallgatói és oktatói létszám
utáni normatívák ill. a költségtérítéses bevételek
esetében) is. Ez azt jelenti, hogy a Kar részben
a bevételi többletet (magasabb hallgatói
létszámot, több költségtérítéses hallgatót oktató
és vizsgáztató) produkáló egységek többletébõl finanszírozza
a többletbevételt nem termelõ egységeket.
A fentiek alapján legitimnek tekinthetõ az a megközelítés, mely szorgalmazza, hogy olyan korrekciós
program lépjen mûködésbe,
mely a meglévõ erõforrás-elosztási,
finanszírozási egyenlõtlenségek csökkentését célozza. A Kar vezetésének olyan státuszgazdálkodási,
finanszírozási gyakorlatot kell folytatnia, mely az oktatási
téren alulfinanszírozottnak tekinthetõ
egységek helyzetének javítása irányába mutat.
Amennyiben a Kar számára többlet-erõforrások nyílnak meg, azokat is – az oktatás
és a kutatás stratégiai fejlesztése mellett
– a meglévõ szerkezeti problémák és egyenlõtlenségek felszámolására kívánja elsõsorban fordítani.
A Kar vezetése ösztönözni
kívánja a különbözõ egységeket – különösen a „felülfinanszírozott”
egységeit – az oktatási feladatokra is fordítható saját bevételek
szerzésére.
III./ A BTK tudományos tevékenységével kapcsolatos stratégiai bizottság
megállapításai
A TSB ezt a területet most a vezetõ oktatói
elõlépések tartalmi kérdései szempontjából vizsgálta, abból
a felismerésbõl kiindulva, hogy a Bölcsészettudományi Karon a humán erõforrás fejlesztési stratégiában
is gondolkodni kell, hiszen az oktatói elõlépések,
a vezetõ oktatók és kutatók aránya nem csak a minõségi szakmai munka szempontjából elsõrendû
fontosságú, hanem az akkreditáció, az oktatás és a kutatás
folyamatos fejlesztése szempontjából
is. Ezt a megközelítést az a felismerés is motiválta, hogy a következõ
három esztendõben számos olyan kiváló oktatónk megy nyugdíjba,
vagy tölti be 65-ik életévét, akik a BTK-n folyó MA és doktori képzésekben
kulcsfontosságú szerepet játszanak. A
vezetõ oktatói utánpótlás biztosítása kiemelt fontosságot
kell, hogy kapjon terveinkben.
1.) Egyetemi tanári kinevezéseknek országos
szinten meghatározott követelményrendszere van.
Ez a szabályozás – mint ismeretes – az egyetemi tanári elõlépés feltételeként
(egyebek mellett) a kandidátusi / PhD tudományos
fokozat, valamint a habilitáció meglétét
határozza meg, és nem köti a kinevezést az MTA Doktori fokozat meglétéhez.
A Szegedi Bölcsészettudományi Karon – a
szakmai minõség hangsúlyos védelme érdekében – ugyanakkor az a gyakorlat alakult ki, hogy a Kar kizárólag olyan egyetemi tanári kinevezésre tett
javaslatot, ahol a jelölt az MTA doktori fokozattal rendelkezett.
(A kilencvenes évek elején történt egyetemi tanári kinevezések óta,
amikor is a BTK ettõl a fõszabálytól eltért – és ennek az eltérésnek
egyébként a Kar számára egyértelmû szakmai – oktatási és
tudományos – haszna volt, nem történtek újabb, DSc-nélküli kinevezések.)
2.) Megállapítható továbbá, hogy a fenti gyakorlat következetes alkalmazása
tudományterületenként eltérõ
erõsségû, továbbá
hogy a Szegedi Tudományegyetemen belül
valamint országos szinten, azonos tudományterületek esetében is erõs eltérések
mutatkoznak. Amikor egy adott felsõoktatási
intézmény, illetve kar szakmai-tudományos mutatói között fontos helyen szerepel
az aktív professzorok száma, a bölcsészkari gyakorlat következetes alkalmazása
bizonyos esetekben (elsõsorban akkreditációs és pályázati területen)
lépéshátrányba hozhatja
a a BTK-t. A Kar stratégiai érdekeit is figyelembe véve nagyobb nyitottsággal célszerû
megközelíteni a kinevezések kérdését. Abban egyetértés látszott kialakulni, hogy az SZTE BTK-n a szakmai és oktatói tevékenységük
alapján „professzor-képes” kollégák száma meghaladja a kinevezett egyetemi tanárok
számát.
3.) A Kari Tanács és a dékáni vezetés maradjon továbbra is elkötelezett a szakmai minõség védelmében
és támogassa azokat az erõfeszítéseket, amelyeket e téren a BTK Doktori
Tanácsa és a BTK Professzorok Tanácsa tesz.
Ugyanakkor szükségesnek tartják, hogy olyan
átfogó felmérés szülessék, mely kitér a tudományos teljesítmény
mérésére és meghatározza azokat a stratégiai irányokat, amelyek
mentén a BTK-nak ezen a téren fejlesztenie kell.
A Kar vezetése elsõrendû fontosságúnak
tekinti a „professzorképes” kollégák MTA doktori fokozat megszerzésére irányuló
törekvéseinek az elõsegítését.
IV. / A három stratégiai bizottság megállapításaiból következõ
konkrét javaslatok
A pénzügyi
egyensúly helyrebillentése érdekében át
kell tekinteni a megtakarítási lehetõségeket, és törekedni kell a további
források bevonására, tanszéki, intézeti és kari szinten egyaránt.
A megtakarítások tekintetében a költségtérítésbõl
érkezõ források esetében a kari
szintû bevételek stabilizálására van
szükség és meg kell találni a módját annak, hogy a karra érkezõ
külsõ, hazai és nemzetközi
források kedvezményezett egységei
részt vállaljanak a „kari rezsi” kötelezõ forrásainak biztosításában.
A kari megtakarítások másik fontos
forrása a kari bérmegtakarítás lehet,
melyet egyrészt a már meglévõ, de következetlenül alkalmazott szabályok betartásával és betartatásával, másrészt pedig átgondoltabb státusgazdálkodással kell megvalósítani.
Mivel az SZTE
Szenátusa által egyetemi szinten szabályozott költségvetési elvek (a bevételek után, illetve a központban kezelt
feladatok ellátására fizetendõ összegek aránya és nagysága)
a Karon befizetési kötelezettségként jelentkeznek, és ezek mértéke
meghaladja a Kar normatívából
és költségtérítéses forrásból érkezõ bevételeit, sürgõsen intézkedni kell afelõl, hogy a Kar valamennyi számításba vett bevétele
részt vállaljon a teherviselésben.
(Az eddigi helyzet szerint valamennyi központi befizetési
terhet a Dékáni Hivatal viselt, és központi egységek finanszírozása,
valamint a központban kezelt feladatok ellátása kari forrásai között nem szerepeltek
a legkülönfélébb pályázati támogatás valamint a doktori képzés
finanszírozásának összegei. Így ezek esetében – miközben a Kar a számított
bevételnél ezek után is befizette az egyetemi költségvetés által
elõírt hányadot – nem került beépítésre a kari feladatok finanszírozására
szolgáló tétel.)
Általános elvként le kell szögezni,
hogy a Karra belépõ valamennyi finanszírozási forrás esetében biztosítani
kell a kari rezsi befizetéséhez szükséges forrásokat.
A státusgazdálkodás terén a meglévõ
szabályokat következetesen be kell tartani s—szükség esetén – további intézkedéseket
kell életbe léptetni. A bérterhek racionalizálása, átmeneti bérmegtakarítások
elérése és az átlátható státuszgazdálkodás érdekében
a Kari Tanács támogassa hogy a dékáni vezetés általános és
átmeneti intézkedéseket léptessen életbe.
1.) A fentiek megvalósítása érdekében a Kari Tanács erõsítse
meg a dékánt abban a jogkörében, hogy intézkedjen a Gazdasági és
Mûszaki Fõigazgatóság illetékes Fõosztályán, hogy a pályázati
úton elnyert, folyamatban lévõ források, valamint a 2010. március 16. után
bármilyen kari (tehát a TÜSZ-ben 12.. számmal kezdõdõ) jelölõszámra érkezõ források
esetében legalább az egyetemi elvonás mértékéig legyenek kötelesek
meglévõ kari feladatot (rezsi, bér,
felújítás, beruházás, folyóirat-elõfizetés, stb.) is finanszírozni,
a dékán és az adott pályázati projekt vezetõje által aláírásra
kerülõ – kizárólag a pénzügytechnikai részleteket tartalmazó
– megállapodás alapján.
2.) A Kar dékánja intézkedik a Rektori Hivatal illetékes Igazgatóságán,
hogy 2010. március 16. után a Kar egységei, illetve közalkalmazott dolgozói csak a Dékán elõzetes hozzájárulásával
nyújthatnak be pénzügyi teljesítést is maga után vonó pályázatokat. A dékáni hozzájárulás feltétele
a pályázó által a pályázati összeg elnyerése esetén
vállalt kari feladatfinanszírozást tartalmazó, (az elõzõ pontban említett)
megállapodás kidolgozása és aláírása. Elõzetes dékáni
hozzájárulás nélkül benyújtott – és elnyert – pályázat
esetén a pályázati összeg fogadására mindaddig nem nyitható kari
(tehát a TÜSZ-ben 12. számmal kezdõdõ) pénzügyi keret, amíg
ez a megállapodás meg nem születik.
3.) Kezdeményezzen egyeztetést a Kari
Doktori Tanács elnökével a doktori
képzéshez kapcsolódó bevételek kari
szerepvállalása ügyében,
és kérje fel arra, hogy a Kari Doktori Tanács ezzel kapcsolatos elképzeléseit
2010. április 05-ig juttassa el a kari vezetéshez.
4.) Kari Tanács hatalmazza fel a Dékánt, hogy a Kari Ügyrendben is rögzített
státuszgazdai jogával élve a jogszabályok adta kereteken belül, fizetés nélküli szabadságot kapott oktató-kutató
munkaköri leírásában szereplõ feladatok ellátására legfeljebb
a besorolási bér 50%-ig engedélyezzen kifizetést, azzal a kitétellel, hogy a fizetés nélküli szabadság az
oktatási szünetek idejére nem szakítható meg. Ez a szabályozás a BTK-n nem új, csak „feledésbe merült”.
Ezen túl következetesen be kell tartani.
5.) A dékán kapjon megerõsítést arra vonatkozóan, hogy a 30 napot meghaladó
külföldi ösztöndíjat elnyert oktató-kutató számára kizárólag a besorolási bér jogszabályban
minimumértékként rögzített bruttó 10%(-járulékai) folyósítását
engedélyezze az ösztöndíj idõtartama alatt (30 napon túl), azzal a kitétellel, hogy az oktató-kutató munkaköri
leírásában szereplõ feladatok ellátására legfeljebb a besorolási
bér 40%-ig engedélyezhessen kifizetést. (A 30 napon túli külföldi tartózkodás
dékán felé történõ bejelentése a közalkalmazott, illetve az
õ kezdeményezése alapján a közvetlen munkahelyi vezetõ feladata.) Amennyiben
az ösztöndíjat az adományozó az oktatási szünetek idején is folyósítja,
a kiküldetés nem szakítható meg az oktatási szünetek idejére.
6.) A dékán kapjon megerõsítést arra vonatkozóan, hogy a nyugdíjazás vagy egyéb okok miatt megürült
álláshelyek betöltésekor minden esetben a Kari Tanács elõtt évente
ismertetett oktatási, tudományos és általános terhelési mutatók,
illetve akkreditációs igények figyelembevételével döntsön az álláshely allokálásáról,
illetve a betöltés idõpontjáról és minõségi feltételeirõl.
A betöltetlen álláshelyek a kari bértartalék részét képezik,
amely felett továbbra is a Dékán rendelkezik.
7.) Átmeneti intézkedésként, bármilyen oknál fogva (nyugdíjazás vagy
az oktató távozása) tartósan
megürülõ álláshely betöltését a kar egy évre szüneteltetheti. Az ún. „felülfinanszírozott” egységek esetében az adott egység oktatói
– akár saját óraterhelésük növekedése mellett is – kötelesek
átvállalni az órák megtartását (hiszen vizsgaterhelésük a
kevés hallgató miatt csekély). Az ún. „alulfinanszírozott” és létszámgondokkal küzdõ egységek
esetében is mindenekelõtt óraadókkal
tölthetõ be egy évig a státusz.
(Ettõl csak kivételes esetben lehet eltérni.)
8.) Általában, de különösen az ún. „felülfinanszírozott” egységek esetében lehetõség szerint minél elõbb meg kell szüntetni a félállású
oktatói munkaköröket, akár
két ilyen státusz egy adott egységen belüli összevonásával, akár
egy félállású státusznak másik egység hasonló státuszához
való illesztésével. Az intézkedés a kar eminens érdeke, hiszen csak a teljes állású oktatók után
jár oktatói-kutatói normatíva.
9.) Az oktatás terén felülfinanszírozott
kategóriába tartozó egységek
addig, amíg a következõ felmérések a helyzet változását nem
mutatják, vagy egyéb szakmai, tudományos
kari érdek nem indokolja, a Kari szintrõl
többlet erõforrást (pl. újabb
státusz) ne kapjanak.
10.)
A felülfinanszírozott egységeknél nyugdíjazás nyomán vagy bármely egyéb oknál fogva (véglegesen
vagy ideiglenesen) felszabaduló státusz
betöltése ne legyen automatikus. A felülfinanszírozott
helyeken megürülõ státuszokat
átmeneti bérmegtakarítás forrásaiként kezelhetõk, illetve ezekbõl a státusokból a dékáni
vezetés a kari fejlesztési fõ
irányok felé, illetve az alulfinanszírozott
helyekre csoportosítson át; Az alulfinanszírozott egységeknél nyugdíjazás
nyomán megürülõ státuszokat ne vonja el.
11.) Docensi és egyetemi tanári elõlépésnél a tudományos és oktatási elõfeltételek
teljesülése mellett az alulfinanszírozott
egység élvezzen elõnyt, amely
nem rendelkezik megfelelõ számú vezetõ oktatóval.
12.) A 2009/2010-es költségvetési év tapasztalatai alapján a KT térjen
vissza arra kérdésre, hogy az alulfinanszírozott
egységek kaphassanak 50 %-nál nagyobb hányadot
a költségtérítéses befizetésekbõl. Felülfinanszírozott
egység esetében a képzõhelyen maradó bevételt a hiány kompenzálására kell fordítani, az egység rendelkezésére csak a kompenzáció
után fennmaradó összeg bocsáttatik.
13.) Évente sort kell keríteni (vagy szeptemberben-októberben az elõzõ
tanévre vonatkozóan vagy pedig februárban-márciusban az elmúlt naptári
évre vonatkozóan) a terhelési
vizsgálat megismétlésére.
14.) A kari vezetés nyomatékosan felhívja az ETR felelõsök figyelmét az
egységes és pontos adatrögzítésre, különös tekintettel a kurzusok (pl. a külsõ
gyakorlatok) heti óraszámára ill. a több oktató által tartott kurzusok
oktatási terhének százalékos megoszlására.
15.) A finanszírozás pontos áttekinthetõsége érdekében egy kurzus
ETR-es meghirdetõje mindig az órát
biztosító egység legyen.
16.) A távlatosabb kari stratégia mûködtetése feltételezi a tanszéki
oktatási keretek lazítását. A „felülfinanszírozott” egységek oktatóinak és a Karnak is eminens
érdeke, hogy szakmai ismeretei több programban valorizálhatók legyenek, illetve, hogy olyan szakmai ismeretekkel rendelkezzenek,
amelyek több programban hasznosíthatók. Kar ösztönözni kívánja,
hogy egy felülfinanszírozott tanszék
oktatója saját órakeretének
terhére (tehát külön bérezés nélkül) egy magas terhelésû egység képzésében
tartson kurzust.
17.) Az ETR mindenkor tegye lehetõvé, hogy egy-egy szak hallgatói a számukra meghirdetett
kurzusokat saját egységes ETR-es felületükön
láthassák, függetlenül attól,
hogy azt saját szakgazdájuk oktatója vagy egy másik egység oktatója hirdeti
meg. (A rendszer jelenleg így mûködik, ennek további fenntartása a kívánatos.)
18.) A dékán az MTA doktori fokozat megszerzésének közelébe ért
kollégák számára disszertációjuk
befejezéséhez segítséget kíván nyújtani., ezért támogatja, hogy egy, vagy két szemeszterre belsõ alkotói szabadságra menjenek. Az oktatásból való kiesésük idejére,
amennyiben szükséges, a Kar az órák
biztosításának költségeit átvállalja.
19.) A kari vezetés minden rendelkezésére álló eszközzel támogatja
a disszertáció elkészültét és a megvédett disszertációk
megjelentetéséhez külön támogatási keretet biztosít.
20.) A Kari vezetés fontosnak tartja, hogy a hetvenedik
életévüket betöltött,
s Kar érdekében és életében tovább munkálkodni kívánó
oktatói – mindenekelõtt professzorai – továbbra is kapcsolódhassanak az általuk mûvel
tudományterületen meglévõ mûhelyekhez. Ennek biztosítása érdekében
a Kar vezetése kiemelten fontosnak tartja a professzor
emeritusi illetve a magántanári együttmûködésben rejlõ feltételek biztosítását.
21.) A Kari vezetés továbbra is elkötelezett
a tudományos-szakmai minõség biztosítása mellett. Ezzel együtt kivételesen – kari akkreditációs illetve szakfejlesztési érdekbõl – a dékán továbbra is kezdeményezi a
szakmailag professzorképes, de MTA doktori disszertációjukat még meg nem
védett oktatóinak professzori elõlépését. Ebben az esetben viszont, a
felterjesztéssel kapcsolatban – az eddigi procedúra kiegészítéseként
– kikéri a Professzorok Tanácsának
a véleményét.
Csernus Sándor, dékán
Szeged, 2010. március 11.
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karának hírlevele
Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
Felelõs kiadó: Dr. Csernus Sándor
dékán
Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi
Gábor pályázati referens
Következõ lapzárta: 2010. április
6.
|